Nyár a hegyen

 

1967. november 16-án mutatták be Bacsó Péter Nyár a hegyen című filmjét,
amelynek két fontos betétszámát a huszonnégy éves Cseh Tamás szerezte.

Ebben az időszakban rajzot tanított az Üllői út 118. sz. Általános Iskolában, indián játékot szervezett, és főiskolás kora óta zenekarban játszott...
Már szerzett Bacsó korábbi filmjéhez is dalokat (Szerelmes biciklisták 1965), de még nem találkozott Bereményi Gézával.

 

Bacsó Péter első rendezései a fiatalokról szóltak. (Nyáron egyszerű 1963, Szerelmes biciklisták 1965, Nyár a hegyen 1967) A Nyár a hegyen főszereplői egy viszonylag nincstelen tanár és egy festőművész, akik megvásárolnak egy épületet a Balatonnál, ami korábban internálótáborként funkcionált. Bacsó a Filmvilág 1967. júliusi számában egy interjúban így fogalmazta meg a film alapproblémáját: „...a múlt – akár akarják, akár nem – beleszól mai életükbe. Kénytelenek szembenézni azzal a nagy kérdéssel, hogy a ma élő fiatalnak miképpen kell kapcsolódnia a múlthoz, a történelemhez. (...) Mert a múlt nincs elszigetelve a jelentől, s az egyén élete nem független a társadalom mozgásaitól.”

Zsugán István interjúja Bacsó Péterrel: Cselekvő és „zötyögő” fiatalok. Beszélgetés Bacsó Péterrel a Nyár a hegyen-ről.
In: Filmvilág. 1967. július 15. X. évf./14. sz. 14–17.

 

A Filmkultúra hasábjain, a film befejezésével kapcsolatban összegzi Bacsó: „Amit az élet nem tud, azt a film sem tudja megoldani. Együtt kell maradnunk, tele ellentétekkel, feszültségekkel, de akár akarjuk akár nem, mindenképpen együtt élve és dolgozva...”

„...Elegendő harc, hogy a múltat be kell vallani”. In: Filmkultúra. 1967/6.sz. 15–19.

A film plakátját Konkoly Gyula készítette.

Multimedia track 
Kapcsolódó tartalom