Cseh Tamás a Műegyetemen (1977-1978)

Cseh Tamás pályakezdésekor Szabó István a Műszaki Egyetem hallgatója volt. Mérnöki diplomáját 1975-ben védte meg, de azután is az Egyetemen folyó kulturális tevékenységet szervező Titkárság munkatársa maradt. Cseh Tamással 1974 év elején került munkakapcsolatban, ettől kezdve egy évtizeden át szorgalmazója és nagyrészt bonyolítója volt a műegyetemi fellépéseknek. Ilyen alkalmak során olykor hangfelvétel készült, ezeket ő később összegyűjtötte és az Archívumnak ajándékozta. A mellékelt összeállítást évekkel ezelőtt saját örömére készítette, hasonló szándékkal adjuk most közre, az általa írt ismertetővel együtt.

Ebben a válogatásban az 1977 tavaszán és őszén, valamint 1978 tavaszán a Műegyetemen készült felvételek szerepelnek. Cseh Tamás pályája szempontjából ez egy sikeres fordulat időszaka, amely azonban tele van disszonáns elemekkel.

1977 elején jelent meg első lemeze a „Levél nővéremnek”, de annak műsorát élőben sehol nem játszották Másik Jánossal. Ugyanezen a nyáron Bereményi Gézával már az „Antoine és Desire” előadásra/lemezre készültek, aztán októberben felvették az anyagot, ami a decemberi színházi bemutató után januárban meg is jelent. A színházi előadás nagyjából megegyezett a lemez műsorával, ezt azonban a színházán kívül, koncertszerűen, nem adhatta elő sehol máshol. A felidézett műegyetemi fellépéseken, mint ebben az időszakban mindenütt, tehát Cseh Tamás mást énekelt, mint amit a helyzet diktált volna. Az első est, a „Dal nélkül” legsikeresebb dalait beszerkesztették ugyan a műsorokba, de az összeállításnak egészében mégis különböznie kellett attól is. Ez magyarázza, hogy a műsor nagyon sok irányban nyitott volt, miközben a dalokból egy hihetetlenül súlyos látlelet állt össze. Sokan voltunk akkor olyanok, akiket ez szíven ütött.

Cseh Tamás második lemeze a tervek szerint élő koncertfelvétel lett volna, a „Levél nővéremnek” zárt dramaturgiáját követve azonban inkább Antoine és Desiré története köré szervezték a dalokat, azt viszont közönséggel felvenni nem lett volna érdemes. A tervezett koncert tehát örökre elmaradt. Ez a lemezterv nem próbálja betölteni az űrt, de erre a hiányra is emlékeztet. 

A megidézett fellépések az R klubban, a Szkéné Színházban és a Bercsényi kollégiumban voltak. A különböző helyszínek nemcsak a termek akusztikája miatt különböztek egymástól. A klubos helyzet kötetlensége, a színház sötét nézőterének fegyelmező légköre, a kollégiumi buli sörösüveges harsánysága nagyon is eltérő beágyazottságot biztosított a daloknak. Ennek megfelelően a nézők reakciói is különbözők voltak: az egyik helyen a hangos nevetés, beszólás és közbetapsolás is belefért, a másik végleten pedig még a dalok utáni taps is illetlenségnek tűnt. A dalok mégis mindenhol utat találtak a közönséghez, amit az is bizonyít, hogy a helyszínektől függetlenül nagyjából ugyanaz volt a műsor és hasonló volt a menetrend. Cseh Tamás műsora általában egy óráig tartott, ez idő alatt mintegy húsz dalt énekelt, majd igény, szükség és hangulat szerint előadott néhány ráadás számot. A színházban kevesebbet, a kollégiumi fellépésen többet. Az összeállításban nem követtem mereven ezt a szerkezetet. Nem válogattam be az első est klasszikus dalait („Lee van Cleef”, „Micsoda útjaim”, „Arthur Rimbaud”, „Petőfi halála”, stb), mint ahogy Antoine-ék jelenléte is alatta van az akkori átlagnak. Az 1978 májusában a Szkénében felvett búcsúztatójukat ugyanakkor teljes egészében beidéztem, leginkább persze a „Frontátvonulás” embrionális megjelenése okán. A „Penniwit, a művész” a ráadás frappáns záró száma volt általában, itt azonban követi még egy bónusz-felvétel, egy olyan dal, amely ezekben az években szinte minden koncerten szerepelt. Az évek múlásával változott kezdősora: a „70 vagy 60 most 76 van”-ból lett az „52 hét van most 77 van”, majd a „70 vagy 80 most 78 van”. Ez is egy levél volt Irénnek, ami lemaradt az első „lemezpostáról” és végül az 1984-es „Jóslat” című lemezen lett kézbesítve, ott lett az LP címadó dala.

(Szabó István írása)

Egy képre gondolok 1:34 B
Valóság nagybátyám 2:18 A
Csőnadrág 2:50 B
A 74-es év 2:38 A
Álomfejtés 2:45 A
Folyó hó elsején 2:22 A
A 100. éjszakán 5:35 A
Bea 3:38 C
Gézuka szemfénye 2:33 D
Műdal 2:41 D
Szőke volt aztán barna lett 4:34 D
Ten Years After 4:14 D
Dal a ravaszdi Williamről 3:00 B
Dal a megnyilvánulásról 3:52 B
Az égboltsapkájú 3:11 B
Hányan kipusztultak 3:22 A
A színház 2:38 D
Szobámban őrzőm 1:19 D
Rubinpiros tangó 4:07 D
Erőltetett menet 1:45 D
Születtem Magyarországon 3:41 D
Ding-deng-dong 2:24 D
Penniwit, a művész 1:12 C
Jóslat /52 hét van, most 77 van/ 1:47 A

 

A fellépések helyszíne és időpontja:

A - Bercsényi kollégium, 1977. április 17.

B - R klub, 1977. május 6.

C - Szkéné Színház, 1977. október 22.

D - Szkéné Színház, 1978. május 20.

A, B, C - alkalommal közreműködött Novák János.

 

 

 

Kapcsolódó tartalom